Marlene Anne Lough – Brand Ambassadør

Interview med Marlene Anne Lough

Marlene Anne Lough, Brand Ambassador for Bacardi i Danmark.

 

Nogle kender måske Marlene fra den anden side af baren, hvor hun har lavet cocktails på både Ruby og Holmens Kanal i København. For knap et år siden fik hun rollen som brand ambassadør for Bacardi i Danmark. 

Bagombaren.dk tog en snak med Marlene omkring, hvad jobbet som brand ambassadør indebærer, og hvordan hun ser sig selv i rollen.

Favorit drink: “Horses neck (med bourbon eller tequila) eller Sidecar. Og selvfølgelig klassisk Daiquiri med Bacardi 44,5.”

Favorit drink at lave: Sazerac

Favorit bars (udenfor Danmark): “Desværre er Montgomery Place i London lukket, men i mine øjne var det et fantastisk og ikonisk sted. Jeg er også vild med Little Quarter I Stockholm. ”

11036667_10152665421685670_2372836534822219032_n

Hvordan er du havnet i jobbet som brand ambassadør?

”Mens jeg arbejdede på Holmens Kanal som bartender blev jeg kontaktet af Bacardi, som spurgte, om jeg var interesseret i at blive brand ambassadør i Danmark. Først var jeg ikke sikker, men jeg besluttede mig for at give det en chance. Det var en mulighed for nye udfordringer.”

Hvad laver en brand ambassadør?

”Jobbet er forskellig alt efter hvem man er, og hvilket brand man arbejder for. Fundamental set er man jo brandets ansigt ud ad til. Det er din opgave at sørge for, at branchen altid har et positivt forhold til dit brand. Derfor er en stor del af jobbet at sørge for, at alle er glade.

Der er selvfølgelig nogle deadlines, som skal overholdes i forbindelse med events, diverse opgaver osv. Når det er sagt, så er der også en del ad hoc opgaver, der skal fokuseres på. Det er godt at have et stort overblik og øje for detaljerne”

Er det så glamourøst, som det måske kan virke?

”På visse måder ja. Fordi Bacardi er et stort internationalt brand giver det mig adgang til et stort internationalt netværk, som selvfølgelig skaber en masse muligheder. Nogle gange skal man rejse, andre gange skal man til forskellige arrangementer. Ofte er man  en vigtig del af disse events som vært eller arrangør. Men det er vigtigt at understrege, at man altid repræsenterer sit brand. Det kræver en høj grad af professionalisme, fordi alt hvad man gør reflektere brandet. Derfor bliver “det glamourøse” ved jobbet også hverdag.

Hvad kan du godt lide ved jobbet? 

“Først og fremmest er det fantastisk at arbejde så tæt sammen med og for branchen. Det giver mig en meget bedre forståelse af branchen, og hvordan jeg kan være med til at løfte den.

Jobbet er meget dynamisk og man skal tænke kreativt og samtidig kunne tage hurtige beslutninger. Det giver mig muligheden for at bruge mine forskellige kompetencer inden for fx marketing, copy writing eller eventplanlægning.

Der er ikke to dage, som er ens. For mit vedkommende er jeg glad for at have en portfolio af forskellige produkter, som jeg beskæftiger mig med. Det giver selvfølgelig mere dynamik til mit job.

Det er også fedt, at få lov til at arbejde med et internationalt perspektiv.”

Hvordan ser din hverdag ud nu vs. da du arbejdede bag baren?

”Min hverdag er meget mere fleksibel. Jeg tjekker ikke ind og ud hver dag, men fritid og arbejde flyder mere sammen. Holdt op mod hinanden arbejder jeg sikkert flere timer nu, men det er en anden form for arbejde. Fx kan mit arbejde også være at gå ud og drikke en kop kaffe med en bartender. Så der sker hele tiden noget nyt. Jeg kan godt lide den variation, selvom det selvfølgelig også giver udfordringer.

Den største forskel er, at når man er bag baren ved man, hvornår ens arbejde er gjort godt, og gæsten kan lide sin cocktail. Nu er det nogle gange sværere at se effekten af sit arbejde så håndgribeligt.

 

Ind imellem savner jeg at stå bag baren. Fællesskabet med kollegaerne og den proces, interaktion og dynamik man kan opbygge med gæsterne er noget helt særligt.

Jeg føler mig meget heldig over at have det job, som jeg har. Det passer rigtigt godt til mig og den, jeg er. Det betyder meget for mig at være en del af et hold med så kompetente og dygtige mennesker.”

Er der nogen som inspirerer dig?

”Ja, mange. Generelt bliver jeg inspireret af folk, som er visionærer på den ene eller den anden måde.  Fx designer Tom Ford, publisher Tyler Brûle, oceanograf Sylvia Earle, filminstruktør Christopher Nolan, og forfatter Jack Kerouac. De havde alle visioner og passionen til at forfølge dem.

Nå ja, også Barbra Streisand. Nogle griner måske lidt af det, men hun var en pioner, og jeg respekterer hende meget.

Til sidst, Jon Stewart”

1514174_10152953766196066_2674958370471635422_n (Foto af Mikael Nilsson)

Hvad vil du sige til dem, som drømmer om et job som brand ambassadør?

”Du skal tro på dit brand, og hvad det står for og være tryg ved altid at repræsenterer dit brands værdier. Vælg brandet før jobbet, så du kan stå inde for det, du repræsenterer.

Marketing, promovering og uddannelse er vigtige elementer af jobbet, så du skal kunne lide det. Du behøver ikke være sælger, mere at være god til mennesker.

Det er andet og mere end rejser, forretningsmiddage og cocktails. Det handler om at gøre noget for branchen og bartenderne på vegne af brandet.

Spørg dig selv, og vær ærlig, hvorfor vil du gerne have jobbet. Nogle leder måske efter en anden plads i branchen og andre ønsker måske glamouren eller indflydelsen. Det er forskelligt alt efter hvem du er. Men vær sikker på du kan lide de grundlæggende elementer i jobbet: planlægning, interaktion, eksponering og dynamikken.

Bacardi giver mig muligheden for at skabe noget for branchen, og det er fantastisk.”

 

 

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *